نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

ظرفیتها درمحصولات کودکان(2)/ دلیجان

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

نقد محصولات دلیجان، کار چندان ساده‌ای نیست. این شرکت قدیمی و پر سابقه که تولیدکننده‌ی محصولات حمل کودک ازجمله کالسکه، کریر، صندلی ماشین، سه‌چرخه و محصولات دیگر مانند صندلی غذا، روروئک و نی‌نی لای است، یکه‌تاز بازار داخلی است. پیش از تولید مجموعه روما، کالسکه‌های این شرکت طراحی قوی و به‌روزی نداشت و صرفاً به‌عنوان یک محصول تولید ملی باقیمتی بسیار مناسب‌تر از مدل‌های خارجی، گزینه‌ای قابل‌بررسی برای خانواده‌های ایرانی بود. ولی آخرین‌مدل دلیجان نشان داد که تولیدکنندگان این شرکت حرکتی روبه‌جلو برای رقابت پذیرترشدن محصولات خود با محصولات خارجی آغاز کرده‌اند.
مدل روما از چند جهت قابل نقد و بررسی است. طراحی به‌روزتر آن نسبت به مدل‌های قبلی و قابلیت‌های جدیدی مانند قرارگیری کریر بر روی کالسکه و تبدیل نشیمن اصلی کالسکه به‌عنوان کری کات که به آن اضافه‌شده است انتخاب این محصول ایرانی را برای خانواده‌ها راحت‌تر کرده است. طراحی فرمی آن نیز مشابه کالسکه‌های باکیفیت خارجی است و این خود دلیل دیگری برای اقبال به این مدل دلیجان است. کیفیت بدنه روبه بهبود است و پس از تولید اولیه‌ی این مدل، ایرادات فنی و ظاهری آن در سری‌های بعد تا حدودی برطرف شده است.
مهم‌ترین نقطه‌ضعف دلیجان که در مدل‌های قبلی هم دیده می‌شد، پارچه و روکش‌های کالسکه‌هاست که در این مدل نیز به‌شدت در ذوق خریدار می‌زند. دلیجان این مسئله را با جایگزینی روکش‌های دیگر شرکت‌ها بر روی اسکلت خود تا حدودی مرتفع کرده است ولی همچنان محصولات نهایی خود که با نام دلیجان فروخته می‌شوند روکش‌هایی باکیفیت بالا ندارند. هرچند که به نظر می‌رسد این مسئله نیز در حال برطرف شدن است. یکی از مسائل دیگر بعضی خریداران با محصولات دلیجان مشکلات فنی است که در بعضی محصولات دیده می شود و کار کردن با این محصولات را سخت می کند.اهمیت بیشتر به نرمی و انعطاف درمکانیزمها و کنترل کیفیت دقیق تر می تواند این مسئله را نیز مرتفع سازد.
یکی از بهترین و قابل‌قبول‌ترین محصولات دلیجان صندلی خودرو آن است که با کیفیت و ایمنی بالا حتی خریداران سخت پسند را نیز راضی کرده است. این محصول با طراحی زیبا و گیرا و تنوع رنگ بالا، نمره قبولی در طراحی را به خود اختصاص می‌دهد.
این شرکت با محصولات اخیر خود نشان داده است که مسیری روبه‌پیشرفت را هرچند آرام طی می‌کند و با همایت بیشتر مردم می‌تواند به شرکتی تراز اول تبدیل شود. البته سرعت بیشتر تغییرات در محصولات و راضی نشدن به محصولات فعلی، افزایش امکانات و زیبایی محصولات حتی بیش از محصولات خارجی و بها دادن بیشتر به طراحان داخلی می‌تواند اعتماد بیشتر مصرف‌کنندگان را برای این برند ایرانی فراهم آورد.

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود