نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

ظرفیتها در محصولات کودکان(۱)/ پوشاک

تاریخ نشر : جمعه / ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

کمتر از دو دهه پیش مفهوم سیسمونی تفاوت‌های زیادی با امروز داشت و خانواده‌ها برای نوزاد به دنیا آمده تنها وسایل ضروری را فراهم می‌کردند و هدیه می‌دادند. امروزه با اضافه شدن اقلام ضروری و غیرضروری با تنوع بالا به این مجموعه، انتخاب دیگر کار ساده‌ای نیست. در بازار سیسمونی فروشی، خریداران با چالشی اساسی مواجه می‌شوند. انتخاب بین محصولات داخلی یا خارجی. در هرکدام از گروه محصولات (پوشاک، اسباب‌بازی، محصولات بهداشتی، حمل‌ونقل و ایمنی و...)  نام‌های تجاری مختلفی به چشم می‌خورد که بسیاری از آن‌ها برای قدیمی‌ترها هم آشنا هستند؛ مانند فیروز در برندهای داخلی و جانسون در برندهای خارجی. انتخاب آنجایی سخت می‌شود که کسی بخواهد از تولیدات داخلی استفاده کند و به تنوع، کیفیت و زیبایی محصولات خارجی نه بگوید که الحق در این بازار بخصوص و رنگارنگ کار دشواری است.


اگر بخواهیم به‌صورت اجمالی نکات قوت و ضعف محصولات داخلی این حوزه را که زیرمجموعه‌های زیادی دارد نام ببریم، در صدر نکات ضعف عدم تبلیغات مناسب و سختی در پیدا کردن محصولات داخلی قرار می‌گیرد. در این بازار با فروشندگانی مواجه می‌شویم که بیش از هفتاد درصد آن‌ها به‌شدت محصولات خارجی را تبلیغ و معمولاً تعداد اندکی از محصولات داخلی را ارائه می‌کنند. علاوه بر این، مفهوم برندسازی نیز در بعضی از تولیدات داخلی رعایت نمی‌شود و مشکل استفاده از نام‌های خارجی و عدم لوگوی واحد و مشخص برای محصولات یک شرکت و نبود تبلیغات متناسب با محصول به چشم می‌خورد. از این نکته که بگذریم، در حوزه‌ی پوشاک پیشرفت در تنوع و کیفیت محصولات داخلی شگفت‌آور و تحسین‌برانگیز است و به‌خوبی می‌توان نقش طراحان لباس را در پیشرفت این محصولات مشاهده کرد.
لباس نوزاد به دلیل لطافت و حساس بودن پوست نوزاد باید از بهترین نوع پارچه تولید شود تا ایجاد حساسیت نکند. همچنین در اثر شستشوی مکرر به لباس آسیب وارد نشود. نخ پنبه در پوشاک نوزادان و کودکان برای استفاده در همه فصل‌ها به‌خوبی پاسخگوی نیاز آن‌ها است و از پوست لطیف و حساس کودکان محافظت می‌کند. ولی طراحی لباس با این جنس نسبت به مواد دیگر سخت‌تر است و ظرافت‌های خاص خود را می‌طلبد.


در پوشاک داخلی نام‌های زیادی به چشم می‌خورند. نیلی، غنچه، سیب سبز، آدمک،آی تک کیدز،آشور، وچیون، رابو، آرین، کوکالو، آی نور بی‌بی، چیلی، تن زین، بن وبنت، نی نی سان، شابن، به آوران، تاپ لاین و کوکالو از مشهورترین برندهای ایرانی هستند که با تنوعی خاص و چشمگیر در محصولاتشان توانسته‌اند سلایق مختلف را راضی کنند. در این میان بعضی از برندها علاوه بر تولید و طراحی مختص به خود پارچه مورد نیاز لباس‌هایشان را نیز خود تولید کرده‌اند که قابل‌تحسین است و دست طراح را بیشتر باز می‌گذارد تا بتواند طرح‌هایی متفاوت‌تر خلق کند. این کار در کنار مزایای آن نیاز به‌دقت خاصی در کیفیت را طلب می‌کند. یکی از نکات ضعف پوشاک داخلی طرح‌های شلوغ و پرنقش و نچندان ظریف لباس‌ها است که طرفداران سادگی و رنگ‌های روشن را به سمت محصولات خارجی سوق می‌دهد. البته برندهایی مانند نیلی و آی نور بببی تا حدودی توانسته‌اند با عرضه‌ی پوشاک ساده‌تر با رنگ‌های روشن این مسئله را در بازار پوشش دهند. همچنین استفاده از کلمات انگلیسی یا نقوشی که چندان تناسبی با فرهنگ ایرانی ندارد نیز از دیگر نقاط ضعف این محصولات است.بعضی از این شرکت ها علاوه بر پوشاک محصولات دیگر این گره مانند سروس خواب، حوله  نیز تولید می کنند.


جدایی از بحث فرهنگی خرید سیسمونی، طراحی و تولید محصولات این حوزه، ظرفیت‌های زیادی را برای طراحان و تولیدکنندگان داخلی ایجاد می‌کند که با توجه به گروه حساسی که مصرف‌کننده‌ی این تولیدات هستند، با اندکی دقت در کیفیت کالاها و تولیدات جذاب می‌توانند میدان رقابت را به نفع خود تغییر دهند.

 

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود