نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

هنر ممقان دوزی / هنری رو به رشد

تاریخ نشر : يكشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

یکی از مهم‌ترین تفاوت های هنرهای ایرانی را با دیگر نقاط جهان، تنوع و جذابیت بی‌اندازه ی آن هاست. هنرمندان این مرزو بوم با الهام از محیط طبیعی اطراف خود و وسایل ساده‌ای که در اختیار دارند، محصولاتی زیبا و کاربردی می‌سازند تا رنگ و طرح در همه جای زندگی‌شان خودنمایی کند. یکی از این هنرهای زیبا و بی‌بدیل سوزن‌دوزی‌ ممقان است. این هنر یکی از شعب رودوزی‌های ایرانی‌ است‌ که‌ طی آن زمینه‌ی اساسی‌ پارچه را بخیه می‌پوشاند و زمینه‌ی تازه‌ای‌ از نقش و رنگ‌ ایجاد می‌شود. این هنر خاص شهر ممقان در ۴۲ کیلومتری شهرستان تبریز، است.
این‌ هنر صنعت در انحصار زنان و دختران خانه‌دار است‌ و درگذشته تولیدات آن‌ها را ‌بیشتر نوعی‌ کلاه که‌ دارای مصرف محلی بود تشکیل می‌داد. ولی‌ در حال حاضر از این‌ هنر‌علاوه‌ بر کلاه، برای تهیه‌ی زیرلیوانی، کمربند، کفش، جلیقه و سالفت (نوعی‌ رومیزی که دارای ابعاد متفاوتی‌ است‌ و معمولاً در وسط‌ میزهای بزرگ‌ گسترده‌ می‌شود)، استفاده‌ به عمل می‌آید.
تفاوت سوزن‌دوزی ممقان با دیگر سوزن‌دوزی‌های ایران، بیشتر در انتخاب طرح و رنگ است. طرح‌های ممقان منحصر به این شهر است. در بیشتر آن‌ها که اکثراً ذهنی و بداهه هستند، نوعی ستاره یا گل چند پر که مشابه گل نیلوفر آبی (در آثار باستانی هخامنشی) است، نقش می‌بندد. در این هنر ماندگار، هم‌نشینی رنگ و طرح در کنار هم و بر تاروپود پارچه، به زیبایی خودنمایی می‌کند.

 

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود