نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

«دو دو» یک صندلی چند منظوره و یا به اصطلاح چندکاره می‌باشد که توسط محمد انجوی امیری، دانشجوی رشتۀ طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز، طراحی و در مسابقۀ جهانی جایزه بزرگ طراحی موسوم به A’Design Award & Competition موفق به کسب مدال برنز بخش مبلمان، اقلام تزئینی و طراحی داخلی خانه، در سال ۲۰۱۸ گشته است.

دودو صندلی است که با ایدۀ ساده گرایی شکل گرفته و ریشه در کودکی‌های طراح دارد، به طوری‌که او بازی‌های کودکانۀ خود با شانه‌ها و متصل نمودن آنان به یکدیگر را الهام بخش ساخت چنین محصولی می‌داند. مهم‌ترین ویژگی این صندلی حفظ سادگی ضمن برخورداری از کارآیی بالا می‌باشد. سادگی نه تنها در فرم بلکه در مواد اولیه این محصول رعایت شده و همین امر سبب ارتباط بهتر کاربر با محصول گشته است. 

ساختار اصلی این صندلی ترکیبی از چوب راش و فولاد ضد زنگ می‌باشد. به طوری‌که بدنۀ اصلی از دو بازو، سه مفصل یا لولا متحرک و دو مفصل ثابت تشکیل گردیده است. به همین سبب دودو یک صندلی با قابلیت تبدیل به یک میز یا چهارپایه می‌باشد، زیرا مفاصل متحرک با قابلیت قفل شدن، می‌توانند وزن را در زمان چرخش و تغییر از حالت صندلی به میز و یا بالعکس، تحمل نمایند و نیاز کاربر را بسته به شرایط موجود برطرف کنند. 

زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

رنگ نجوا / علی وزیریان

تاریخ نشر : شنبه / ۸ آبان ۱۳۹۵

«رنگ نجوا» عنوان تازه‌ترین نمایشگاه از آثار علی وزیریان با موضوع عاشورا است؛ که از یازدهم مهرماه، مصادف با شب اول محرم به مدت پنج روز، در تالار زمستان خانه هنرمندان ایران، در معرض دید علاقمندان به هنر گرافیک و هنر عاشورایی قرار گرفت.

این مجموعه شامل پانزده اثر بزرگ با محوریت واقعه عاشورا است، که در آن وزیریان با استفاده از سبک ایزوتایپ، تأکیدش را بر استفاده از عنصر خط گذاشته و کمتر به تصویر پرداخته است، و بدین گونه سعی نموده تا با نگاهی متفاوت فراز‌هایی از زیارت عاشورا را با صحنه‌هایی از این واقعه جانسوز تلفیق نماید. نکته جالب توجه در این مجموعه از آثار، استفاده از رنگ‌های سرد و روشن است. هر چند محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است و تصور ما از آثار عاشورایی به تصویر درآوردن فضایی ملتهب و خونین است، اما وزیریان در گزینش رنگ‌ها تا حدی به تأسی از نقاشی‌های قهوه‌‌خانه‌ای، صرفاً اشقیا را با رنگ‌های قرمز و تیره ترسیم نموده و در بیان اولیا بیشتر بر استفاده از رنگ‌های سرد و روشن تأکید کرده است. این اقدام هنرمندانه وزیریان یادآور جمله معروف حضرت زینب (س) در توصیف واقعه عاشورا است که فرمودند: جز زیبایی ندیدم!

علی وزیریان  متولد ۱۳۳۹ است و اکنون نزدیک به سه دهه از حضورش در عرصه هنرهای تجسمی می‌گذرد. او دارای مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و دارای نشان درجه یک هنری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران است. از جمله آثار مهم و ماندگار وزیریان در عرصه گرافیک می‌توان به طراحی نشانه فستیوال بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان و طراحی پروانه‌ی زرین این جشنواره اشاره کرد. همچنین انتشار اولین نشریه تخصصی حوزه هنرهای تجسمی در ایران به سال ۱۳۷۲ با عنوان «هنر معاصر» و بنیان‌گذاری اولین نمایشگاه بین‌المللی سالانه تایپوگرافی پوستر در جهان با عنوان «اسماء الحسنی» که هر ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌گردد، از دیگر فعالیت‌های مهم و اثرگذار ایشان در حوزه طراحی گرافیک به شمار می‌آید.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود