نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

رنگ نجوا / علی وزیریان

تاریخ نشر : شنبه / ۸ آبان ۱۳۹۵

«رنگ نجوا» عنوان تازه‌ترین نمایشگاه از آثار علی وزیریان با موضوع عاشورا است؛ که از یازدهم مهرماه، مصادف با شب اول محرم به مدت پنج روز، در تالار زمستان خانه هنرمندان ایران، در معرض دید علاقمندان به هنر گرافیک و هنر عاشورایی قرار گرفت.

این مجموعه شامل پانزده اثر بزرگ با محوریت واقعه عاشورا است، که در آن وزیریان با استفاده از سبک ایزوتایپ، تأکیدش را بر استفاده از عنصر خط گذاشته و کمتر به تصویر پرداخته است، و بدین گونه سعی نموده تا با نگاهی متفاوت فراز‌هایی از زیارت عاشورا را با صحنه‌هایی از این واقعه جانسوز تلفیق نماید. نکته جالب توجه در این مجموعه از آثار، استفاده از رنگ‌های سرد و روشن است. هر چند محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است و تصور ما از آثار عاشورایی به تصویر درآوردن فضایی ملتهب و خونین است، اما وزیریان در گزینش رنگ‌ها تا حدی به تأسی از نقاشی‌های قهوه‌‌خانه‌ای، صرفاً اشقیا را با رنگ‌های قرمز و تیره ترسیم نموده و در بیان اولیا بیشتر بر استفاده از رنگ‌های سرد و روشن تأکید کرده است. این اقدام هنرمندانه وزیریان یادآور جمله معروف حضرت زینب (س) در توصیف واقعه عاشورا است که فرمودند: جز زیبایی ندیدم!

علی وزیریان  متولد ۱۳۳۹ است و اکنون نزدیک به سه دهه از حضورش در عرصه هنرهای تجسمی می‌گذرد. او دارای مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و دارای نشان درجه یک هنری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران است. از جمله آثار مهم و ماندگار وزیریان در عرصه گرافیک می‌توان به طراحی نشانه فستیوال بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان و طراحی پروانه‌ی زرین این جشنواره اشاره کرد. همچنین انتشار اولین نشریه تخصصی حوزه هنرهای تجسمی در ایران به سال ۱۳۷۲ با عنوان «هنر معاصر» و بنیان‌گذاری اولین نمایشگاه بین‌المللی سالانه تایپوگرافی پوستر در جهان با عنوان «اسماء الحسنی» که هر ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌گردد، از دیگر فعالیت‌های مهم و اثرگذار ایشان در حوزه طراحی گرافیک به شمار می‌آید.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود