نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵

چند روزی است پوستر یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران رونمایى شده. این پوستر توسط طراح پوسترهای سال های قبل این دوسالانه، سید حسن موسی زاده اجرا شده. موسی زاده در این پوستر سعی کرده با توجه به مفهوم دوسالانه که کاریکاتور است، فضای کلی اثر را کارتونی و غیر رسمی طراحی کند. بازی با عدد یازده( که در پوستر سال های قبل هم عمدتا با عدد بازی شده بود) و شبیه کردن آن به چهره ای دوست داشتنی با قرار دادن دو چشم برای این عدد از جمله کارهایی است که ظاهر پوستر را با مضمون آن هماهنگ می کند. موسی زاده در این اثر بیشتراز رنگ های گرم استفاده کرده و با لکه گذاری رنگ های سرد و خنثی، علاوه بر متعادل کردن وزن رنگ ها، به مخاطب کمک کرده که چشمش راحت تر و بهتر در کل اثر بچرخد.

سید حسن موسی زاده متولد سال ۱۳۵۱ است و کارشناسی اش را در رشته ی گرافیک از دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران اخذ کرده. وی طراح بسیاری از پوستر های دیده شده است.

یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران قرار است در سه بخش‌ کارتون موضوعی با محور «ایمنی و امنیت»، کارتون با موضوع آزاد و کاریکاتور چهره، با محور افراد مشهور دنیا اعم از بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و... برگزار شود. علاقه مندان به شرکت در این رویداد مهم می توانند تا ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۶ آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

زهرا اردکانی ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

زعفران آبتین / منصوره کاظمی

تاریخ نشر : شنبه / ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

منصوره کاظمی فارق التحصیل رشته‌ی گرافیک، در بسته‌بندی صادراتی زعفران آبتین، برخلاف طرح‌های مرسوم برای بسته‌بندی زعفران، از طیف رنگی زرد و قرمز استفاده نکرده است و با الهام از گل زعفران طیف رنگی یاسی و بنفش را برای کار خود برگزیده است. این الهام تنها در استفاده از رنگ گل زعفران نبوده است بلکه از تمامی نکات این گل در طراحی استفاده‌ شده است. محصول، در این طراحى مانند گل زعفران، در میان گلبرگ‌ها پوشیده شده و پرچم‌های گل نیز در بالاى بسته زعفران قرارگرفته است.

این بسته‌بندی در یک طلق قرارگرفته که به گفته‌ی طراح، نظر سفارش‌دهنده برای حمل‌ونقل آسان‌تر و طراحی شیک‌تر بوده و علی رغم نکات منفی آن مورداستفاده قرارگرفته است(۱). این الهام ساده و زیبا از گل زعفران، نه‌تنها باعث شاخص شدن بسته‌بندی‌شده است بلکه حس طبیعی بودن و کیفیت بالای محصول را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.
برداشت از:
۱.  فرجی، نرگس، ۲۱مرداد ۱۳۹۳، مقاله  بسته بندی به داد فروش می رسد؟(بایدها و نبایدهای بسته بندی زعفران) ،صفحه ۱۲،روزنامه ی اقتصاد امروز،سال اول ، شماره ۳۴

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

با سلام و احترام :
هزینه ساخت این بسته بندی چند هست؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود