نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

چهارمین جشنواره هنر مقاومت / کارتون‌ و کاریکاتور

تاریخ نشر : دوشنبه / ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

امسال چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت در پنج بخش پوستر، نقاشی، حجم، کارتون و کاریکاتور برگزار گردید؛ که در بخش‌های کارتون و کاریکاتور هیأت داوران متشکل از آقایان حبیب الله صادقی، سید مسعود شجاعی طباطبایی و محمد رضا دوست محمدی از میان ۸۳۰ اثر رسیده به این دو بخش‌، ۴۰۰ اثر را برای نمایشگاه انتخاب کرده و از این میان آثار محبوبه پاکدل، عثمان گوران (از ترکیه) و مهدی عزیزی را به عنوان نفرات اول تا سوم بخش کارتون انتخاب نمودند. همچنین در بخش کاریکاتور نیز آرش فروغی، هادی اسدی و شانکار پارمارثی (از هند) رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.

گفتنی است کارتون‌های ارسالی به این دوره از جشنواره جهانی هنر مقاومت، موضوعاتی از قبیل جنگ نرم، آل سعود ( آل سعود و داعش، آل سعود و جنایت در یمن، آل سعود و روابط با رژیم صهیونیستی، آل سعود و وهابیت) انتفاضه سوم، استکبار ستیزی و تروریسم را شامل می‌شدند. همچنین در پخش کاریکاتور نیز شخصیت‌های مهم و منفوری هم‌چون مَلک سَلمان، اوباما، نتانیاهو و ابوبکر بغدادی به عنوان موضوعات این دوره از جشنواره معرفی شدند.

در این بین با نگاهی اجمالی به مجموعه کارتون‌ها و کاریکاتورهای برگزیده دوره چهارم جشنواره جهانی هنر مقاومت، می‌توان توجه ویژه هیأت داوران به نقش آل سعود در حادثه تلخ منا، ایجاد نا‌امنی‌های بی امان در منطقه و شکل‌گیری گروهک تکفیری تروریستی داعش و امثال آن را به وضوح مشاهده کرد. به طور نمونه در اثر محبوبه پاکدل (رتبه نخست کارتون)، شیخ وهابی به همراه میمونی بر دریایی از خون حاجیان با آرامشی دروغین در حال قایقرانی است و یا در اثر آرش فروغی (رتبه نخست کاریکاتور) پادشاه عربستان هم چون ضحاک زمانه به هشت پایی تشبیه شده که با هر کدام از بی‌شمار دستان خود خون به پا می‌کند. 

در این میان جشنواره بین المللی هنر مقاومت با توجه به موضع‌گیری‌های صریح و صحیح خود، نقش به سزایی در تسریع و گسترش دیدگاه‌های حق طلب و دشمن‌ شناس در جهان ایفا می‌نماید، به طوری که می توان امید داشت تا در طی چند سال آینده به مقبولیت جهانی بیشتری دست یابد و نقش مؤثری در بیداری هنرمندان و جامعه هنر دوست داشته باشد.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود