نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

کشف حجاب

تاریخ نشر : دوشنبه / ۸ دی ۱۳۹۳

کتاب بازخوانی یک مداخله مدرن: کشف حجاب نوشته فاطمه صادقی برای عکاسان و تاریخ پژوهان از این نظر قابل تامل است که قضاوت و بررسی یک واقعه تاریخی را نه بر اساس نوشته¬های تاریخ نگاران و قضاوت¬های شخصی آنان، بلکه تنها از طریق یک شاهد ( دوربین) که آن روزها در دل وقایع حضور داشته انجام می¬دهد.شاهدی که عکس¬هایی به مثابه اسناد تصویری برایمان به جا گذاشته است تا از ورای سالها، خود با خواندن عکس¬ها زوایای پنهان واقعه¬ی کشف حجاب را کشف کنیم. این کتاب به بررسی مناسبات میان عکاسی و قدرت می¬پردازد.

عکاسی کل واقعه¬ای را در تاریکی فرومی برد تا تنها بر چندین صحنه نوربتاباند و آن¬ها را از تاریکی درآورد. چشمان ما تنها می¬توانند چند تصویر را ببینند، زیرا بقیه در تاریکی فرورفته¬اند کار عکاس قدرت، تاریک نگاری است.
کشف حجاب پیوندی ناگسستنی با عکاسی دارد. کشف حجاب در دوره رضاخان عبارت بود از عکاسی از مراسم دولتی که در آن افراد وادار می¬شدند به عنوان سوژه و شاهد فرمان شاه، در برابر دوربین ظاهر شوند.

در " واقعه¬ی" کشف حجاب پیوند ناگسستنی میان دوربین و قدرت برقرار شد. کشف حجاب چیزی نبود مگر چند عکس. این عکس¬ها عمدتاً از مراسم دولت¬ساخته و در حضور مقامات گرفته شده¬اند. هدف عکس-هایی از این دست، صرفاً ثبت واقعیت نبود. هدف بیش از هر چیز ایجاد "واقعیت مطلوب" در برابر "واقعیت موجود" بود. دوربین نه تنها مراسم را ثبت کرده بلکه عامدانه و یا شاید هم ناآگاهانه بخشی از واقعیت موجود، اما نامطلوب را به نمایش گذارده است. مناسبات قدرتی که عکس¬ها به نمایش می¬گذارند و نیز شرم و خجالتی که در رفتار برخی از سوژه¬های عکاسی نقش بسته از این جمله است. در این مراسم، دوربین¬ها بدن¬ها، پوشش¬ها و مناسباتی را ثبت می¬کردند که دولت قصد داشت آن¬ها را به عنوان مطلوب نشان دهد. برای مقامات بسیار مهم بود که در اذهان این طور جا بیندازند که کشف حجاب با بی¬عفتی فاصله زیادی دارد اما تنها از رهگذر دوربین می¬شد این تفاوت را نشان داد.

در این عکس¬ها که در همه استان¬ها گرفته شده-اند تا " آزادی زنان" را به ثبت برسانند، یکی از تکراری¬ترین سوژه¬ها تصویر دختران جوان محصلی است که جلوی مقامات ایستاده¬اند و مقامات و شخص شاه جلوی آن¬ها رژه می¬روند، یا برعکس مقامات پشت آن¬ها ایستاده¬اند. در هردو حالت، عکس¬ها پدرسالاری پهلوی و کشف حجاب را توأمان به نمایش می¬گذارند. در این عکس¬ها با وجود جایگاه محوری زنان در این واقعه آن¬قدر که اقتدار مردانه نقش شده، فاعلیت زنانه ترسیم نشده است. بر اساس واقعیت مطلوبی که تصاویر برمی¬سازند، کشف حجاب تنها به معنای برداشتن پوشش از چهره و پوشیدن لباس¬های غربی نبود، بلکه هم¬زمان جوان بودن، تحصیل کردن، مطیع بودن و شرمگین بودن را نیز به عنوان ویژگی¬های زن مطلوب به تصویر می¬کشید. عکاسی گفتار پهلوی در مورد زنان و مناسبات بهینه میان زن و مرد در جامعه را در هم فشرده است. کشف حجاب اوج پیوند دوربین با سیاست بود.

درباره نویسنده
من "کلثوم پیامنی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود