نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۶ اسفند ۱۳۹۵

پوستر سی و پنجمین دورۀ جشنواره جهانی فیلم فجر کمی زودتر از آغاز جشنواره و پس از انتشار عکسی از این پوستر در جشنواره برلین رسانه‌ای گردید. 

حمیدرضا بیدقی گرافیست و طراح شناخته شدۀ کشورمان، که سال گذشته نیز طراحی پوسترهای این جشنواره را عهده‌دار بود، امسال نیز پوستر بخش‌های مختلف جشنواره را طراحی و اجرا نموده است. پوستر اصلی این دوره از جشنواره براساس یکی از عکس‌های مجموعۀ «برف» اثر زنده‌یاد عباس کیارستمی طراحی شده است، تا علاوه بر ادای دین و یادی از این هنرمندِ بین‌المللی سینمای کشورمان، اشاره‌ای نیز به بُعد جهانی سینمای ایران باشد.

همچنین تصویری از زنده یادکیارستمی در جریان پشت صحنۀ فیلم «زندگی ودیگرهیچ» که توسط مینا زیوری به ثبت رسیده، به همراه جمله خانۀ دوست اینجاست به عنوان پوستر بخش بزرگداشت زنده‌یاد عباس کیارستمی ارائه شده است.

علاوه بر این‌ها، سه پوستر دیگر نیز به شکلی کاملاً متفاوت برای بخش‌های سینمای سعادت، جلوه گاه شرق و نمایش های ویژه، توسط حمیدرضا بیدقی طراحی شده است. در این پوسترها بیدقی کوشیده تا با ترکیب تصاویری از آثار هنرهای سنتی ایران مانند کاشی‌کاری، فلزکاری، حجاری و... فضای بین المللی جشنواره را تا حدی ایرانیزه نماید. هرچند ایدۀ اولیه این پوستر‌ها بدیع به نظر می‌آیند، اما عدم هماهنگی مضامین سینمایی با روح این آثار باعث شده تا مخاطبان با تصاویری غریب روبرو شوند که اگر به تنهایی و بدون عنوان جشنواره فیلم فجر ارائه شوند قابل تشخیص نیستند. در این بین هرچند بازسازی کلاکت به عنوان یک ابزار سینمایی در قالب یاد شده اشاره ای به ماهیت سینمایی این جشنواره دارد اما عدم سنخیت میان اجزاء تصویر با فرم مستطیل شکل کلاکت، نه تنها هویت کلاکت را مخدوش کرده بلکه کلیتی نه چسب و سؤال برانگیز ایجاد نموده که هیچ وجه سینمایی در آن به چشم نمی‌خورد و نه تنها برای مخاطبان داخل، بلکه برای میهمانان خارجی نیز قابل اداراک نیست.

در پایان لازم به ذکر است که جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ به دبیری رضا میرکریمی در پردیس چارسو برگزار می گردد.

زهرا کشاورز ؛ ۴ فروردين ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۴ فروردين ۱۳۹۶
مینا مختارزاده ؛ ۳ فروردين ۱۳۹۶

مجسمه آزادی/کردستان

تاریخ نشر : شنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۵

نام "هادی ضیاء الدینی" به عنوان مجسمه سازی توانا ، برای همه مردم سنندج و دیار کردستان نامی آشناست . استاد ضیاءالدینی در مورد اثر جاودانه‌اشِ، یعنی مجسمه آزادی سنندج می‌گوید: به راستی در مورد مجسمه آزادی نمی‌توانم خیلی توضیح بدهم. در آن مقطع زمانی مسئولان به من گفتند که مجسمه آزادی را بساز، من با پیش زمینه ای که از مبحث آزادی داشته و سال ها آن را در ضمیر ناخودآگاه خود داشتم با چند حرکت چند ثانیه‌ای مداد طرح را زدم و پس از تایید به ساختن آن مشغول شدم . آزادی به عنوان یک بحث عام مد نظر من بوده است چرا که مسئله آزادی کردی و ترکی و فارسی هیچگاه مطرح نیست، آزادی عام انسانها مورد توجه من بوده است . او در مورد تغییراتی که پس از ساخت تندیس آزادی در او ایجاد شده می‌گوید: پس از ساخت مجسمه آزادی با برداشتن کبوتری که از سینه مجسمه خارج شده بود کار بهتر و زیباتر شد و بیرون آمدن کبوتر توضیحی برای کار بود که دیگر به آن نیازی نبود. عکس العمل مردم سنندج در برابر مجسمه آزادی یک تفسیر تدریجی داشت، اول توجه چندانی به آن نداشتند. انگار آزادی دارد حضورش را در وسط میدان به دیگران تحمیل می‌کند اما پس از مدتی مردم آن را پذیرفتند وحالا دیگر تندیس آزادی به نوعی نماد شهر سنندج شده است .                       

درباره نویسنده
من "نرگس غیومیان" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود